STATUT


Idź do treści

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły



§ 28


1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość

i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Nauczyciel zobowiązany jest:

1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły:

dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć

organizowanych przez Gimnazjum,

2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju,

3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego,

4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej

w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,

5) dbać o kształtowanie postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni miedzy ludźmi

różnych narodów, ras i światopoglądów.

6) przestrzegać postanowień Statutu Gimnazjum oraz regulaminów obowiązujących w Gimnazjum.

§ 29

1. Dyrektor Gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi, zwanemu wychowawcą.

W szczególnym przypadku Dyrektor Gimnazjum może powierzyć obowiązki wychowawcy klasy dwóm nauczycielom.

2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, aby wychowawca opiekował się

oddziałem przez cały cykl nauki w Gimnazjum.

3. Zadania wychowawcy:

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój uczniów, proces uczenia się oraz przygotowanie do życia

w rodzinie i społeczeństwie,

2) tworzenie właściwych relacji interpersonalnych w zespole klasowym oraz kształtowanie postaw

tolerancji, aktywności, samodzielności i odpowiedzialności,

3) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,

4) planowanie i organizowanie - wspólnie z uczniami i ich rodzicami- różnych form życia zespołowego,

5) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego klasie i pedagogiem, uzgadnianie z nimi i koordynowanie

ich działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym jest potrzebna indywidualna opieka,

6) kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego przez wychowanków, w szczególności w zakresie regularnego

uczęszczania na obowiązkowe zajęcia edukacyjne,

7) informowanie rodziców ucznia o postępach w nauce i zachowaniu w czasie spotkań z rodzicami,

8) współpraca z pedagogiem w zakresie rozpoznania potrzeb i udzielenia w razie potrzeby pomocy specjalistycznej,

9) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

10) systematyczne prowadzenie dokumentacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

4. Wychowawca klasy ma prawo do uzyskania merytorycznej i praktycznej pomocy w swej pracy wychowawczej

od Dyrektora Gimnazjum oraz innych instytucji wspomagających szkołę.

5. Wychowawca klasy, wypełniając swoje zadania uwzględnia wiek uczniów, ich potrzeby,

warunki rodzinne i środowiskowe.

6. Nauczyciel - wychowawca odpowiada służbowo przed Dyrektorem Gimnazjum za skuteczność

i prawidłowość wypełniania powierzonych mu zadań.


§ 30

Do zadań pedagoga należy w szczególności:

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym

diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,

a także wspieranie mocnych stron uczniów,

2) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz

realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym

poszczególnych uczniów,

3) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,

4) podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z Programu Wychowawczego

i Programu Profilaktyki,

5) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

6) podejmowanie działań na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się

w trudnej sytuacji życiowej,

7) współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny,

8) koordynowanie pracą zespołów nauczycieli w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

§ 31

1. W Gimnazjum, które liczy, co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.

2. Dyrektor Gimnazjum, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów

lub inne stanowiska kierownicze.


§ 32

1. Higienistka szkolna jest przedstawicielem służby zdrowia na terenie Gimnazjum.

2. Zadaniem higienistki szkolnej jest dbałość o zdrowie, higienę uczniów oraz udzielanie pomocy

w nagłych wypadkach.


§ 33

1. Za realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Gimnazjum odpowiada

Dyrektor i Rada Pedagogiczna.

2. W celu realizacji swych zadań dydaktycznych Rada Pedagogiczna powołuje zespoły przedmiotowe

składające się z nauczycieli prowadzących te same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

3. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora Gimnazjum.

4. Cele i zadania zespołów obejmują:

1) wybór lub modyfikowanie programów nauczania zgodnie z podstawą programową,

2) uzgadnianie sposobu realizacji wybranych programów nauczania,

3) korelowanie treści nauczania pokrewnych zajęć edukacyjnych,

4) opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz metod badania wyników nauczania,

5) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla

początkujących nauczycieli,

6) dbałość o wyposażenie pracowni,

7) organizowanie szkolnych etapów konkursów przedmiotowych,

8) analizowanie wyników egzaminu gimnazjalnego.

§ 34

1. W celu realizacji zadań wychowawczych Rada Pedagogiczna powołuje Zespół Wychowawczy składający się

z wychowawców wszystkich oddziałów.

2. Do zadań Zespołu Wychowawczego należą:

1) analizowanie i diagnozowanie sytuacji wychowawczej w Gimnazjum,

2) inspirowanie i upowszechnianie form i metod wychowawczych,

3) monitorowanie realizacji zadań zawartych w Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki,

4) organizowanie doskonalenia zawodowego w zakresie pracy wychowawczej i profilaktyki w Gimnazjum,

5) prowadzenie ewaluacji działań wychowawczych i opiekuńczych w Gimnazjum.

§ 35

1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego i bezpiecznego działania Gimnazjum,

utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.

2. Zakres zadań i odpowiedzialność głównego księgowego:

1) prowadzenie rachunkowości Gimnazjum,

2) opracowanie projektów planów finansowych,

3) wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi,

4) dokonywanie wstępnej kontroli:

a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,

5) prowadzenie ewidencji materiałowej, ilościowo - materiałowej wg osób materialnie odpowiedzialnych i prawidłowe

ich rozliczenie oraz księgowanie środków trwałych i ksiąg inwentarzowych, przedmiotów nietrwałych,

6) wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Gimnazjum.

3. Zakres zadań i odpowiedzialność kierownika gospodarczego:

1) kierowanie zespołem pracowników niebędących nauczycielami,

2) określanie zadań i odpowiedzialności tych pracowników w formie zakresu czynności, a także stwarzanie im

warunków pracy zgodnie z przepisami bhp,

3) organizowanie, nadzorowanie i odpowiedzialność za bieżące remonty oraz sprawność techniczną

wszystkich urządzeń i sprzętu,

4) prowadzenie rejestru umów dotyczących administrowania budynkiem,

5) prowadzenie dokumentacji pracowników Gimnazjum,

6) zaopatrywanie pracowników Gimnazjum w odzież ochronną, a także przysługujące im świadczenia,

7) prowadzenie wymaganej sprawozdawczości,

8) reprezentuje interesy szkoły na zewnątrz w kontaktach z władzami oświatowymi i instytucjami w sprawach

organizacji gospodarczej Gimnazjum,

9) wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Gimnazjum

4. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala Dyrektor Gimnazjum.

5. Zadania służby bhp wykonuje osoba, której Dyrektor Gimnazjum powierzy takie obowiązki.

6. Wszyscy pracownicy gimnazjum niebędący nauczycielami zobowiązani są reagować na wszystkie przejawy

naruszenia przez uczniów zasad zachowania, dyscypliny szkolnej, w szczególności na przemoc fizyczną,

agresję słowną i fizyczną zgodnie z procedurami obowiązującymi w Gimnazjum.



Szukaj

Powrót do treści | Wróć do menu głównego