STATUT


Idź do treści

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów



Rozdział VII


Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów

§ 44

1. Wewnątrzszkolny system oceniania uczniów został opracowany w oparciu o rozporządzenie

MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania

uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (z późniejszymi zmianami).

2. Wewnątrzszkolny system oceniania uczniów reguluje zasady oceniania, klasyfikowania

i promowania uczniów oraz przeprowadzania

egzaminów w Gimnazjum nr 1 zgodnie z przepisami prawa oświatowego.


§ 45

1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz

o postępach w tym zakresie,

2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,

4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce,

zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,

5) motywowanie ucznia do samooceny i samokontroli,

6) przygotowanie ucznia do egzaminu gimnazjalnego obejmującego wiadomości i umiejętności

z zakresu przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych i języków obcych nowożytnych.


§ 46

1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na:

1) rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności

w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych

w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę,

2) systematycznym obserwowaniu i dokumentowaniu postępów uczniów w nauce i zachowaniu według

zasad ustalonych w niniejszym Wewnątrzszkolnym systemie oceniania.

2. Nauczyciele wychowawcy na początku każdego roku szkolnego zapoznają uczniów oraz ich rodziców

(prawnych opiekunów) z Wewnątrzszkolnym systemem oceniania znajdującym się

w Statucie Gimnazjum nr 1 zawierającym informacje o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen

klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających

z realizowanego programu nauczania,

2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych

i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zachowania.

3. Nauczyciele wszystkich przedmiotów informują uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o szczegółowych

wymaganiach zawartych w Przedmiotowym systemie oceniania.

4. Przedmiotowe systemy oceniania znajdują się w klasopracowniach oraz w bibliotece szkolnej.

5. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i dla rodziców (prawnych opiekunów).

6. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

7. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne

prace klasowe i sprawdziany są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

8. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej

lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia,

u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub specyficzne

trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

9. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych należy

uwzględnić również wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających z tych zajęć.


§ 47

1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych

śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,

3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć

edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole,

4) przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,

5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej

oceny klasyfikacyjnej zachowania,

6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych

i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach

i trudnościach ucznia w nauce.


§ 48

1. Dyrektor Gimnazjum zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych

możliwościach uczestnictwa ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza i na czas określony w tej opinii.

2. Jeżeli okres zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego i informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej

oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" lub "zwolniona".

3. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni

psychologiczno - pedagogicznej, poradni specjalistycznej zwalnia do końca etapu edukacyjnego ucznia z wadą

słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem, w tym z zespołem

Aspargera z nauki drugiego języka obcego nowożytnego.

4. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 3 posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

5. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast

oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona".


§ 49

1. Rok szkolny w Gimnazjum dzieli się na dwa półrocza: I półrocze rozpoczyna się z dniem rozpoczęcia roku szkolnego,

a kończy się klasyfikacją śródroczną i wystawieniem ocen klasyfikacyjnych śródrocznych. Jeżeli ferie zimowe

rozpoczynają się przed 31.01, to pierwsze półrocze kończy się w ostatnim dniu nauki przed feriami. II półrocze

zaczyna się 01.02 lub w pierwszy poniedziałek po feriach i trwa do zakończenia roku szkolnego. Rok szkolny kończy

się klasyfikacją roczną i wystawieniem ocen klasyfikacyjnych rocznych.

2. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę

zachowania - wychowawca.

3. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć

edukacyjnych określonych w szkolnych planach nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych śródrocznych

oraz klasyfikacyjnej oceny śródrocznej zachowania.

4. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w ostatnim tygodniu pierwszego półrocza z zastrzeżeniem pkt. 1.

5. Na tydzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele poszczególnych

przedmiotów zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych

ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej uczeń otrzymał ocenę niedostateczny

lub jest nieklasyfikowany ma obowiązek złożyć w terminie pierwszego tygodnia II półrocza

egzamin poprawkowy lub klasyfikacyjny.

Szczegóły i sposoby uzupełnienia braków wiedzy i umiejętności ustala nauczyciel razem z uczniem w ramach

konsultacji przedmiotowych.

6. Uczeń, który otrzymał śródroczną ocenę niedostateczny, jest zobowiązany do uczęszczania za zgodą rodziców

(prawnych opiekunów) na zajęcia wyrównawcze.

7. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym

z zajęć edukacyjnych określonych w planie nauczania i ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz rocznej

klasyfikacyjnej oceny zachowania.

8. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej nauczyciel przedmiotu

informuje rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej niedostateczny

z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; wychowawca informuje o przewidywanej rocznej ocenie

zachowania naganne. Uzyskaną informację rodzic potwierdza podpisem w dzienniku lekcyjnym.

9. Ustalona przez nauczyciela roczna ocena klasyfikacyjna niedostateczny może być zmieniona tylko w wyniku

egzaminu poprawkowego, a nieklasyfikowanie w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego.


§ 50

1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał ocenę niedostateczny z jednych albo dwóch

obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy.

2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki,

informatyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin

ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Gimnazjum do ostatniego dnia zakończenia rocznych

zajęć dydaktycznych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.

Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Gimnazjum.

W skład komisji wchodzą:

1) Dyrektor Gimnazjum albo nauczyciel zajmujący w Gimnazjum inne stanowisko kierownicze

-jako przewodniczący komisji,

2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,

3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne- jako członek komisji.

4. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 3 pkt. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę

lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Gimnazjum powołuje jako osobę

egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela

zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

5. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:

1) skład komisji,

2) termin egzaminu poprawkowego,

3) pytania egzaminacyjne,

4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie,

może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Gimnazjum, nie później niż do

końca września. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy programowo

wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 7.

7. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego

etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego

z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są

zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.


§ 51

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak podstaw

do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych

zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) z powodu

nieobecności nieusprawiedliwionej Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może przystąpić do maksymalnie dwóch

egzaminów klasyfikacyjnych.

4. Egzamin klasyfikacyjny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych zdaje również uczeń realizujący indywidualny

tok nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą.

5. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem plastyki, muzyki,

zajęć technicznych, zajęć artystycznych, informatyki i wychowania fizycznego.

Egzamin z tych zajęć ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia

rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie,

może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Gimnazjum.

8. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez

Dyrektora Gimnazjum, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

9. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów- rodzice (prawni opiekunowie), ucznia.

10. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 7,

2) termin egzaminu klasyfikacyjnego,

3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,

4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

11. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast

oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".

12. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna

niedostateczny może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.


§ 52

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Gimnazjum jeżeli uznają ,

że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, w terminie

7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2. W przypadku stwierdzenia takiej niezgodności Dyrektor Gimnazjum powołuje komisję do przeprowadzenia

sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu całego roku szkolnego, w formie pisemnej i ustnej oraz ustalenia

rocznej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych.

W skład komisji wchodzą:

1) Dyrektor Gimnazjum albo nauczyciel zajmujący w Gimnazjum inne stanowisko kierownicze

- jako przewodniczący komisji,

2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia,

3) dwóch nauczycieli z Gimnazjum nr 1 lub innego gimnazjum prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

4. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń,

o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

5. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od ustalonej wcześniej

i jest ostateczna z wyjątkiem oceny

niedostatecznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. Z pracy komisji sporządza się protokół.


§ 53

1. Nauczyciele i wychowawcy są zobowiązani na 7 dni przed rocznym posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej

i zatwierdzeniem wyników klasyfikacji do poinformowania uczniów i rodziców (prawnych opiekunów)

o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania.

2. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do odwołania się od przewidywanej rocznej oceny

klasyfikacyjnej, jeżeli spełnione są następujące warunki:

1) frekwencja ucznia na danych zajęciach edukacyjnych wynosi co najmniej 90%,

2) uczeń nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych na danych zajęciach edukacyjnych,

3) uczeń pisał wszystkie prace klasowe i sprawdziany w wyznaczonym terminie,

4) przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna jest wyższa od oceny niedostateczny,

5) w przypadkach losowych nie stosuje się punktu a i c.

3. Wniosek o umożliwienie poprawy przewidywanej oceny rocznej składają rodzice (prawni opiekunowie)

u Dyrektora Gimnazjum w terminie 3 dni od daty otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej.

4. Termin przeprowadzenia sprawdzianu na ocenę wyższą ustala Dyrektor Gimnazjum w ostatnim tygodniu przed

zatwierdzeniem wyników rocznej klasyfikacji przez Radę Pedagogiczną.

5. Zakres poprawy oceny rocznej obejmuje wiedzę i umiejętności z całego roku szkolnego zgodnie

z Przedmiotowym systemem oceniania.

6. Poprawa oceny ma formę pracy pisemnej i lub odpowiedzi ustnej.

W przypadku przedmiotów wychowanie fizyczne, plastyka, muzyka, informatyka, zajęcia artystyczne,

zajęcia techniczne sprawdzian ma formę przede wszystkim zadań praktycznych.

7. W przypadku ucznia o szczególnych potrzebach edukacyjnych wskazanych w opinii poradni

psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej poprawa oceny może być przeprowadzona

w formie ustnej.

8. Poprawa odbywa się w obecności dwóch nauczycieli tego samego lub pokrewnego przedmiotu

zatrudnionych w Gimnazjum nr 1 w Rzeszowie.

9. Przewidywana ocena z wyjątkiem oceny bardzo dobry może być poprawiona tylko o jeden stopień lecz

nie może być niższa niż przewidywana.


§ 54

1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich obowiązkowych

zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne

oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostateczny (z zastrzeżeniem §50 ust.7).

2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen

co najmniej 4,75 i co najmniej ocenę zachowania bardzo dobre otrzymuje promocję do klasy programowo

wyższej z wyróżnieniem.

3. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim oraz laureaci i finaliści

olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych roczną ocenę klasyfikacyjną celujący.

4. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim bądź laureata

lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo po uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej

z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych końcową ocenę klasyfikacyjną celujący.

5. Uczeń kończy Gimnazjum jeżeli:

1) w wyniku klasyfikacji rocznej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć

edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych

zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał ocenę klasyfikacyjną

wyższą od oceny niedostateczny,

2) przystąpił do egzaminu gimnazjalnego,

3) realizował projekt edukacyjny.

6. Uczeń kończy Gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej, o której mowa

w ust. 4 pkt 1 uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen

co najmniej 4,75 oraz ocenę zachowania co najmniej bardzo dobre.

7. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię (etykę), do średniej ocen,

o której mowa w ust. 2 i ust. 5 wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.


§ 55

1. Oceny klasyfikacyjne roczne ustalone są według rozporządzenia MEN.

2. Oceny klasyfikacyjne śródroczne w Gimnazjum nr 1 ustalone są według skali:

1) stopień celujący - 6

2) stopień bardzo dobry - 5

3) stopień dobry - 4

4) stopień dostateczny - 3

5) stopień dopuszczający - 2

6) stopień niedostateczny - 1

3. Bieżące ocenianie w Gimnazjum nr 1 dokonuje się zgodnie ze skalą:

1) stopień celujący - 6

2) stopień bardzo dobry - 5

3) stopień dobry - 4

4) stopień dostateczny - 3

5) stopień dopuszczający - 2

6) stopień niedostateczny - 1

7) plus - "+"

8) minus - "-"

4. Dopuszcza się w bieżącym ocenianiu stawianie przy ocenie znaku "+" lub "-"

§ 56

Ustala się następujące ogólne wymagania na poszczególne stopnie szkolne:

stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

- nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą,

- jego wiadomości i umiejętności nie dają szans w dalszych etapach kształcenia,

- nie skorzystał z pomocy szkoły i nie wykorzystał szans uzupełnienia wiedzy i umiejętności.

Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

- wykonuje proste zadania pod kierunkiem nauczyciela,

- definiuje pojęcia, nazywa i wymienia fakty.

Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

- opanował wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej niezbędne

do kontynuowania nauki,

- rozwiązuje typowe problemy o niedużym stopniu trudności,

- wyszukuje i analizuje informacje.

Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

- stosuje wiadomości teoretyczne w praktyce, analizuje i wyciąga wnioski,

- samodzielnie rozwiązuje sytuacje typowe problemowe,

- podejmuje samodzielne próby rozwiązania problemu w nowych dla siebie sytuacjach,

Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej,

- stosuje zdobyte wiadomości i umiejętności w nowych dla siebie sytuacjach,

- samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne,

- wykorzystuje zdobyte wiadomości i umiejętności w innych dziedzinach nauki.

Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza podstawę programową,

- samodzielnie i twórczo rozwiązuje zadania i problemy,

- wykorzystuje zdobytą wiedzę w innych dziedzinach.

Uczeń otrzymuje roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną celujący z danego przedmiotu jeżeli spełnia

co najmniej jeden z poniższych warunków:

1) jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponad wojewódzkim,

2) jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej,

3) osiąga sukcesy w konkursach artystycznych, w zawodach sportowych na szczeblu powiatowym,

wojewódzkim i ponadwojewódzkim (zdobywa miejsca 1, 2 lub 3) i jego wszystkie oceny cząstkowe

są co najmniej dobry (nie ma ocen niedostateczny, dopuszczający i dostateczny),

4) z co najmniej połowy liczby prac klasowych otrzymuje ocenę celujący a pozostałe oceny

są co najmniej bardzo dobry

w tym co najmniej połowę stanowią oceny celujący (z zastrzeżeniem §46 ust.8).

Szczegółowe wymagania na poszczególne stopnie szkolne dla wszystkich zajęć edukacyjnych określonych

szkolnym planem nauczania zawarte są w Przedmiotowych systemach oceniania.


§ 57

1. Ocena stopnia opanowania wiedzy i umiejętności powinna być dokonywana w oparciu o szczegółowe

kryteria zawarte w Przedmiotowym systemie oceniania, uwzględnia samodzielność oraz aktywność uczniów.

2. Oceny bieżące powinny dotyczyć osiągnięć uczniów określonych w podstawie programowej.

3. Zasady ustalania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej:

1) z zajęć edukacyjnych odbywających się do dwóch razy w tygodniu na podstawie co najmniej trzech

ocen cząstkowych, w tym dwie oceny z pracy klasowej (sprawdzianu) i jedna z odpowiedzi ustnej,

2) z zajęć edukacyjnych odbywających się trzy i więcej razy w tygodniu na podstawie co najmniej czterech

ocen cząstkowych, w tym dwie oceny z pracy klasowej (sprawdzianu) i jednej z odpowiedzi ustnej.

4. Podstawowymi formami sprawdzania wiadomości i umiejętności są:

1) prace klasowe (sprawdziany),

2) testy kompetencji,

3) kartkówki (dyktando),

4) odpowiedzi ustne,

5) aktywność na lekcji, przygotowanie do zajęć,

6) wkład pracy ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć

(sprawdziany sprawnościowe, ćwiczenia i zadania praktyczne),

7) zadania domowe,

8) realizacja projektu edukacyjnego,

9) inne.

5. Prace klasowe i sprawdziany należy zapowiedzieć na tydzień przed ich terminem i wpisać do dziennika lekcyjnego.

6. Dopuszcza się tylko jedną pracę klasową (sprawdzian) w ciągu dnia, w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy.

7. Kartkówka obejmuje zakres wiedzy i umiejętności z 1, 2 lub 3-ech ostatnich lekcji i może być traktowana

jako odpowiedź ustna.

8. Pisemne prace klasowe należy poprawić w ciągu dwóch tygodni.

9. Poprawione i ocenione prace nauczyciel udostępnia uczniom na lekcji lub jej części poświęconej poprawie tych prac.

10. Nauczyciel przechowuje pisemne prace klasowe (sprawdziany) do końca roku szkolnego. Stanowią one

dokumentację Gimnazjum.

11. W celu zachowania maksymalnej obiektywności ocen z pisemnych prac klasowych zaleca się przyjąć

punktację procentową:

0% - 33% punktów - niedostateczny,

34% - 49 % punktów - dopuszczający,

50% - 74% punktów - dostateczny,

75% - 89% punktów - dobry,

90% - 100% punktów - bardzo dobry,

dodatkowe pytania na ocenę celujący.

Ocenę celujący z pisemnej pracy klasowej otrzymuje uczeń, który (według kryteriów na ocenę bardzo dobry)

udzielił poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania oraz na dodatkowe pytanie (zadanie) na ocenę celujący.

Kryteria oceny wypracowań z języka polskiego (tworzenie własnego tekstu) zawarte są w Przedmiotowym

systemie oceniania z języka polskiego.

12. Praca klasowa (sprawdzian) winna być poprzedzona lekcją powtórzeniową.

13. Prace klasowe (sprawdziany) są obowiązkowe dla wszystkich uczniów. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń

nie może napisać sprawdzianu (pracy klasowej) z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie ustalonym

z nauczycielem prowadzącym dane zajęcia edukacyjne (nie później niż w ciągu dwóch tygodni). Nieuzasadnione

nienapisanie sprawdzianu w terminie dwóch tygodni skutkuje oceną niedostateczny z tego sprawdzianu.

14. Prace klasowe (sprawdziany) z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki, informatyki, zajęć artystycznych,

zajęć technicznych mogą mieć formę zadań praktycznych.

15. Jeżeli w czasie sprawdzianu nauczyciel stwierdzi (zauważy), że uczeń nie pracuje samodzielnie

(odpisuje ze "ściągi" lub od kolegi) otrzymuje ocenę niedostateczny z zastrzeżeniem pkt. 16.

16. Pisemne prace klasowe (sprawdziany), z których uczeń otrzymał ocenę niedostateczny

mogą być poprawione na wniosek ucznia w terminie i formie ustalonej przez nauczyciela

nie później niż w ciągu dwóch tygodni.

Uwzględniane są obie oceny.

17. Uczeń ma prawo nie być oceniany przez 7 dni, jeżeli jego nieobecność na zajęciach

edukacyjnych była dłuższa niż 14 dni.

18. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji tzn. brak zadania, gotowości do odpowiedzi ustnej, kartkówki,

brak zapowiedzianych pomocy dydaktycznych np. atlas, zbiór zadań, przybory:

1) z przedmiotów odbywających się od 4-5 razy w tygodniu trzykrotnie w ciągu półrocza,

2) przedmiotów odbywających się od 2-3 razy w tygodniu dwukrotnie w ciągu półrocza,

3) z przedmiotów odbywających się 1 raz w tygodniu 1 raz (1 np.) w ciągu półrocza.

Niewykorzystane nieprzygotowania nie przechodzą na następne półrocze.

19. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.

20. Aktywność ucznia w czasie lekcji nagradzana jest plusami. Przez aktywność na lekcji rozumiemy:

częste zgłaszanie się, dodatkowe prace, aktywna praca w grupach. Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry za:

1) 5 zdobytych plusów z przedmiotów odbywających się od 3-5 razy w tygodniu,

2) 3 zdobyte plusy z przedmiotów odbywających się do 2 razy w tygodniu.

21. Brak aktywności ucznia w czasie lekcji skutkuje oceną niedostateczny:

1) za 5 otrzymanych minusów z przedmiotów odbywających się od 3-5 razy w tygodniu,

2) za 3 otrzymane minusy z przedmiotów odbywających się do 2 razy w tygodniu.

22. Uczeń, który bierze udział w konkursach organizowanych przez nauczycieli Gimnazjum za zajęcie punktowanego

miejsca otrzymuje ocenę cząstkową bardzo dobry lub celujący.

23. Nauczyciel ma prawo w pierwszym tygodniu nauki przeprowadzić sprawdzian (test) diagnozujący

sprawdzający poziom wiedzy i umiejętności uczniów. Wyniki sprawdzianu w punktach wpisuje się

w kolumnie oznaczonej literą " D".

24. Hierarchia ważności ocen:

Ocen klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną i wystawiana jest na podstawie wszystkich ocen

cząstkowych uzyskanych przez ucznia. Najwyższą wagę mają oceny z prac klasowych (sprawdzianów),

testów kompetencji, odpowiedzi ustnych i kartkówek.


§ 58

Ocenę klasyfikacyjną śródroczną i roczną zachowania ustala wychowawca zgodnie z obowiązującymi

w Gimnazjum zasadami oceniania zachowania uczniów.


1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

2) przestrzeganie Statutu Gimnazjum,

3) przestrzeganie Regulaminu Gimnazjum.

2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów

danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

3. Śródroczną, roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:

1) wzorowe,

2) bardzo dobre,

3) dobre,

4) poprawne

5) nieodpowiednie

6) naganne.

Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ucznia oraz promocję do

klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły (z zastrzeżeniem § 58 ust. 12).

4. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców

(prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,

warunkach i trybie odwołania się od rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

5. Na tydzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca jest

zobowiązany poinformować uczniów i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie

śródrocznej zachowania.

6. Na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca jest zobowiązany

poinformować uczniów i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej

zachowania naganne.

7. Na 7 dni przed zatwierdzeniem wyników rocznej klasyfikacji wychowawca informuje rodziców

(prawnych opiekunów) o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.

8. W przypadku rażącego łamania przez ucznia zasad określonych w Statucie Gimnazjum i Regulaminie

Gimnazjum możliwa jest zmiana przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania przed zatwierdzeniem

wyników rocznej klasyfikacji.

9. Zmiana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania po zatwierdzeniu rocznej klasyfikacji może ulec

zmianie w przypadku rażącego łamania przez ucznia zasad określonych w Statucie Gimnazjum

i Regulaminie Gimnazjum. Decyzję podejmuje Rada Pedagogiczna w czasie nadzwyczajnego posiedzenia.

10. podjętej decyzji wychowawca informuje ucznia i rodziców (prawnych opiekunów) oraz sporządza notatkę

w dzienniku lekcyjnym.

11. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej

lub nieukończeniu szkoły przez ucznia,

któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania naganne.

12. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia

lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń

lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia

o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania

lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej.




Podmenu:

Szukaj

Powrót do treści | Wróć do menu głównego