Menu główne:
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
§ 59
Zasady oceniania zachowania
1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy,
wystawiając oceny cząstkowe zachowania co najmniej dwukrotnie w ciągu jednego półrocza,
(terminy ustala się na sierpniowej konferencji plenarnej) po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej
klasy oraz ocenianego ucznia, zgodnie z regulaminem oceniania. Wychowawca klasy dokonuje wpisu tak
ustalonej oceny cząstkowej zachowania do dokumentacji szkolnej (dziennika klasowego ).
Drugie półrocze uczeń rozpoczyna z taką ilością punktów, jaką otrzymał w wyniku
klasyfikacji śródrocznej.
W przypadku oceny nagannej - ujemna ilość punktów zastąpiona zostaje 0.
2. Każdy uczeń na początku roku szkolnego otrzymuje 150 punktów.
ZACHOWANIE POSTRZEGANE JAKO POZYTYWNE
ZACHOWANIA POSTRZEGANE JAKO POZYTYWNE
|
LICZBA PUNKTÓW DODATNICH |
OSOBA UPRAWNIONA |
za uzyskanie tytułu
|
40 pkt
|
Nauczyciele |
za osiąganie punktowanych miejsc w konkursach artystycznych i zawodach sportowych
|
|
Nauczyciele
|
100% frekwencję na zajęciach szkolnych |
10 pkt
|
wychowawca |
brak spóźnień |
5 pkt
|
wychowawca |
najwyższą frekwencję w klasie |
10 pkt
|
wychowawca |
pracę na rzecz klasy
|
0-10 pkt
|
wychowawca |
systematyczną pracę na rzecz szkoły i środowiska |
5-30 pkt |
Opiekunowie organizacji |
uczestnictwo w imprezach szkolnych i pozaszkolnych |
20 pkt |
Nauczyciel organizujący |
pracę na rzecz innych -działalność charytatywną |
10 pkt |
wychowawca |
stałą pomoc kolegom w nauce |
5-10 pkt |
Nauczyciel |
wyjątkową kulturę osobistą |
15 pkt |
Oceny dokonuje każdy nauczyciel po stwierdzeniu adekwatnego zachowania |
ubiór zgodny z Regulaminem Gimnazjum nr 1
|
10 pkt |
Wychowawca 3 razy
|
pracę nad własnym zachowaniem (umiejętność krytycznej oceny złego postępowania i widoczna poprawa zachowania zauważona przez wychowawcę klasy lub innego nauczyciela) |
10-30 pkt |
nauczyciele |
nieotrzymanie punktów ujemnych w ciągu całego półrocza |
20 pkt |
wychowawca |
Wkład ucznia w realizację projektu edukacyjnego:
|
20 pkt
|
Nauczyciel opiekun projektu |
ZACHOWANIE POSTRZEGANE JAKO NEGATYWNE
ZACHOWANIA POSTRZEGANE JAKO NEGATYWNE |
LICZBA PUNKTÓW UJEMNYCH |
OSOBA UPRAWNIONA |
strój uczniowski niezgodny |
10 pkt ( 3 razy w półroczu) |
wychowawca |
zachowanie w czasie lekcji dezorganizujące pracę innych uczniów i nauczyciela ( za 10 uwag nagana wychowawcy) uwaga w zeszycie wychowawcy powinna być poprzedzona upomnieniem ustnym |
nauczyciele |
|
niewykonywanie poleceń nauczyciela i innego pracownika |
5 pkt |
nauczyciel |
aroganckie zachowanie |
20 pkt |
wychowawca, nauczyciel |
agresję słowną |
10 pkt |
nauczyciel |
agresję fizyczną (bójka) |
20 pkt |
nauczyciel |
nierespektowanie ogólnie przyjętych norm społecznych na terenie szkoły i podczas zajęć organizowanych poza szkołą |
10 pkt |
nauczyciel |
niszczenie mienia szkoły (ścian, ławek, krzeseł, pomocy dydaktycznych i wyposażenia klas szkolnych) |
20 pkt + rekompensata pieniężna |
nauczyciel |
niszczenie własności innych osób |
5-20 pkt + rekompensata pieniężna |
nauczyciel |
palenie papierosów |
50 pkt |
nauczyciel |
uczeń pod wpływem alkoholu oraz środków zmieniających świadomość |
50 pkt |
nauczyciel |
nieusprawiedliwione spóźnianie się na lekcję |
2pkt |
|
nieusprawiedliwione lekcje (ucieczka) |
1 h - 3pkt |
|
samowolne opuszczanie klasy w czasie trwania lekcji |
50pkt |
nauczyciel |
ucieczka zbiorowa z lekcji |
20pkt |
|
niewyłączenie telefonu komórkowego oraz wszystkich urządzeń elektronicznych w czasie lekcji, zajęć |
10pkt |
nauczyciel |
3. Konkretne zachowania uczniów postrzegane jako "dodatnie" lub " ujemne" są odnotowywane
przez nauczycieli w zeszycie wychowawcy klasy w formie notatki, sformułowanej zgodnie
z kryteriami oceniania zachowania, opatrzonej kolejnym numerem, datą i czytelnym podpisem wpisującego
oraz są uwzględniane podczas wystawiania cząstkowych ocen zachowania.
Nauczyciel jest zobowiązany poinformować ucznia o treści zapisanej uwagi.
Pracownicy niebędący nauczycielami swoje uwagi o zachowaniu uczniów przekazują ustnie wychowawcy klasy.
4. W przypadku powtarzania się zachowań dezorganizujących pracę na lekcji (10 uwag) i po wykorzystaniu
wszystkich środków zaradczych (rozmowy diagnozująco-dyscyplinujące z uczniem, konsultacje z rodzicami, kontrakt)
uczeń zostaje ukarany naganą wychowawcy klasy.
5. Szczególnie rażące rodzaje wykroczeń są odnotowywane w formie notatki służbowej
i karane naganą Dyrektora Gimnazjum.
6. Za szczególnie rażące wykroczenia uważa się zachowania noszące znamiona czynów karalnych
i przejawów demoralizacji, a w szczególności:
1) zachowania zagrażające bezpieczeństwu zdrowia i życia uczniów, pracowników szkoły,
2) świadome i celowe dewastowanie szkoły, mienia szkolnego i pozaszkolnego,
3) kradzieże, rozboje, pobicie, wymuszenia, znęcanie się fizyczne i emocjonalne, posiadanie
i rozprowadzanie środków zmieniających świadomość (alkohol, narkotyki, itp)
4) uchylanie się od realizacji obowiązku szkolnego - powyżej 50% godzin nieusprawiedliwionych
5) fałszowanie dokumentów (zwolnienia lekarskie, usprawiedliwienia od rodziców, oceny
w dzienniku szkolnym, zapisy w zeszycie i sprawdzianie ucznia, podrabianie podpisów)
6) znieważenie nauczyciela - pracownika administracji państwowej.
7. Uczeń ukarany naganą Dyrektora Gimnazjum otrzymuje w wyniku klasyfikacji śródrocznej
(rocznej) ocenę zachowania niższą o dwa stopnie niż wynikająca z punktacji.
Uczeń ukarany naganą wychowawcy klasy otrzymuje w wyniku klasyfikacji śródrocznej
(rocznej) ocenę niższą o jeden stopień niż wynikająca z punktacji.
8. Wychowawca dysponuje premią w wysokości od 10-50 pkt., którą może przyznać przy ustalaniu
ocen klasyfikacyjnych zachowania po zasięgnięciu opinii nauczycieli i innych uczniów oraz samego ucznia.
9. Uczeń, który z powodów losowych był długo nieobecny w szkole, nie podlega ocenianiu punktowemu zachowania.
Ocenę ustala wychowawca w porozumieniu z innymi nauczycielami.
10. Ocena śródroczna i roczna ustalona jest na podstawie ocen cząstkowych według punktacji:
200 i więcej - wzorowe (z zastrzeżeniem punktu 11)
199-175 - bardzo dobre (z zastrzeżeniem punktu 11)
174-150 - dobre
149- 75 - poprawne
74- 0 - nieodpowiednie
Określa punkt 11 i 6 § 18 - naganne
11. Przy ustalaniu ocen zachowania (klasyfikowania śródrocznych i rocznych)
wychowawca bierze pod uwagę następujące kryteria:
Ocenę wzorowe otrzymuje uczeń, gdy:
- nie ma punktów ujemnych,
- nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień,
- nie ma więcej niż 3 uwagi, dotyczące dezorganizacji pracy na lekcji,
- aktywnie bierze udział w życiu klasy, szkoły i środowiska lub
- uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych proponowanych przez szkołę.
Ocenę bardzo dobre otrzymuje uczeń, gdy:
- suma punktów ujemnych w skali jednego półrocza nie przekracza liczby 20,
- nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień,
- nie ma więcej niż 5 uwag, dotyczących dezorganizacji pracy na lekcji,
Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który mimo podejmowanych działań wychowawczych dopuszcza
się rażących wykroczeń, a jego zachowanie nosi znamiona demoralizacji (zgodnie z pkt. 6).
§ 60
1. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem punktu 2.
2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Gimnazjum, jeżeli uznają,
że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi
trybu ustalenia tej oceny.
3. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
4. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Gimnazjum powołuje komisję ,
która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów;
w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
5. W skład komisji wchodzą:
1) Dyrektor lub Wicedyrektor Gimnazjum -jako przewodniczący komisji,
2) wychowawca klasy,
3) wskazany przez Dyrektora Gimnazjum nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
4) pedagog,
5) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
6) przedstawiciel rady rodziców.
6. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa
od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) skład komisji,
2) termin posiedzenia komisji,
3) wynik głosowania,
4) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.