STATUT


Idź do treści

Zasady oceniania zachowania

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów



§ 59


Zasady oceniania zachowania

1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy,

wystawiając oceny cząstkowe zachowania co najmniej dwukrotnie w ciągu jednego półrocza,

(terminy ustala się na sierpniowej konferencji plenarnej) po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej

klasy oraz ocenianego ucznia, zgodnie z regulaminem oceniania. Wychowawca klasy dokonuje wpisu tak

ustalonej oceny cząstkowej zachowania do dokumentacji szkolnej (dziennika klasowego ).

Drugie półrocze uczeń rozpoczyna z taką ilością punktów, jaką otrzymał w wyniku

klasyfikacji śródrocznej.


W przypadku oceny nagannej - ujemna ilość punktów zastąpiona zostaje 0.

2. Każdy uczeń na początku roku szkolnego otrzymuje 150 punktów.



ZACHOWANIE POSTRZEGANE JAKO POZYTYWNE

ZACHOWANIA POSTRZEGANE JAKO POZYTYWNE

LICZBA PUNKTÓW DODATNICH

OSOBA UPRAWNIONA

za uzyskanie tytułu
finalisty konkursu przedmiotowego
laureata konkursu przedmiotowego

40 pkt
50 pkt

Nauczyciele
przedmiotu

za osiąganie punktowanych miejsc w konkursach artystycznych i zawodach sportowych
1 miejsce
2 miejsce
3 miejsce



30 pkt

20 pkt
10 pkt

Nauczyciele
i wychowawca

100% frekwencję na zajęciach szkolnych

10 pkt
3 razy w półroczu

wychowawca

brak spóźnień

5 pkt
2 razy w półroczu

wychowawca

najwyższą frekwencję w klasie

10 pkt
2 razy w półroczu

wychowawca

pracę na rzecz klasy
-dyżury
-pełnione funkcje klasowe,

0-10 pkt
5 pkt
0-10 pkt

wychowawca

systematyczną pracę na rzecz szkoły i środowiska
(dotyczy pracy na rzecz Samorządu Uczniowskiego, biblioteki i innych organizacji szkolnych- w wolnym czasie ucznia)

5-30 pkt

Opiekunowie organizacji
szkolnych

uczestnictwo w imprezach szkolnych i pozaszkolnych
( konkursach, pokazach oraz uroczystościach związanych
z ceremoniałem szkoły ) odbywających się w czasie wolnym od zajęć szkolnych

20 pkt

Nauczyciel organizujący
imprezę,
uroczystość

pracę na rzecz innych -działalność charytatywną

10 pkt

wychowawca

stałą pomoc kolegom w nauce
( w ramach pracy po lekcjach na terenie szkoły )

5-10 pkt

Nauczyciel
przedmiotu

wyjątkową kulturę osobistą

15 pkt

Oceny dokonuje każdy nauczyciel po stwierdzeniu adekwatnego zachowania

ubiór zgodny z Regulaminem Gimnazjum nr 1
- strój uczniowski nie może posiadać elementów, które nosiłyby symbole subkultur młodzieżowych,
- wyklucza się stosowanie mocnego makijażu (bez kresek, cieni na górnej i dolnej powiece), farbowania włosów, malowania
i przedłużania paznokci,

- kolczyki tylko małe i delikatne mogą być noszone jedynie w uszach,
- wyklucza się noszenie długich
i dużych korali, łańcuchów, wisiorów,

- długie włosy u chłopców powinny być czyste i związane
w kucyk,

- zabrania się noszenia ubrań odsłaniających nagość (bluzki na szelkach, z dużym dekoltem, mini szorty, mini spódnice).

10 pkt

Wychowawca 3 razy
w półroczu

pracę nad własnym zachowaniem (umiejętność krytycznej oceny złego postępowania i widoczna poprawa zachowania zauważona przez wychowawcę klasy lub innego nauczyciela)

10-30 pkt

nauczyciele

nieotrzymanie punktów ujemnych w ciągu całego półrocza

20 pkt

wychowawca

Wkład ucznia w realizację projektu edukacyjnego:
- aktywne uczestnictwo w kluczowych działaniach na poszczególnych etapach realizacji projektu, wspomaganie członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań,
- aktywna rola podczas realizacji projektu, rzeczowa i życzliwa współpraca z pozostałymi członkami zespołu
- prawidłowa realizacja zadań w okresie realizacji projektu, pozytywna reakcja na uwagi zespołu i opiekuna projektu,
- wypełnianie swoich obowiązków w trakcie realizacji projektu przy czym działania ucznia podejmowane były po interwencji opiekuna projektu,
- częste zaniedbywanie swoich obowiązków podczas realizacji projektu, odmowa współpracy z zespołem,
- nieprzystąpienie do projektu, niewywiązanie się ze swoich obowiązków, lekceważąca postawa w stosunku do uczniów i opiekuna propjektu.

20 pkt

15 pkt


10 pkt

8 pkt


3 pkt



0 pkt

Nauczyciel opiekun projektu


ZACHOWANIE POSTRZEGANE JAKO NEGATYWNE

ZACHOWANIA POSTRZEGANE JAKO NEGATYWNE

LICZBA PUNKTÓW UJEMNYCH

OSOBA UPRAWNIONA

strój uczniowski niezgodny
z Regulaminem Gimnazjum nr 1

10 pkt ( 3 razy w półroczu)

wychowawca

zachowanie w czasie lekcji dezorganizujące pracę innych uczniów i nauczyciela ( za 10 uwag nagana wychowawcy) uwaga w zeszycie wychowawcy powinna być poprzedzona upomnieniem ustnym

 

nauczyciele

niewykonywanie poleceń nauczyciela i innego pracownika

5 pkt

nauczyciel

aroganckie zachowanie
w stosunku do nauczyciela lub innego pracownika szkoły

20 pkt

wychowawca, nauczyciel

agresję słowną
i wulgaryzmy

10 pkt

nauczyciel

agresję fizyczną (bójka)

20 pkt

nauczyciel

nierespektowanie ogólnie przyjętych norm społecznych na terenie szkoły i podczas zajęć organizowanych poza szkołą

10 pkt

nauczyciel

niszczenie mienia szkoły (ścian, ławek, krzeseł, pomocy dydaktycznych i wyposażenia klas szkolnych)

20 pkt + rekompensata pieniężna

nauczyciel

niszczenie własności innych osób

5-20 pkt + rekompensata pieniężna

nauczyciel

palenie papierosów

50 pkt

nauczyciel

uczeń pod wpływem alkoholu oraz środków zmieniających świadomość

50 pkt

nauczyciel

nieusprawiedliwione spóźnianie się na lekcję

2pkt

 

nieusprawiedliwione lekcje (ucieczka)

1 h - 3pkt

 

samowolne opuszczanie klasy w czasie trwania lekcji

50pkt

nauczyciel

ucieczka zbiorowa z lekcji

20pkt

 

niewyłączenie telefonu komórkowego oraz wszystkich urządzeń elektronicznych w czasie lekcji, zajęć

10pkt

nauczyciel



3. Konkretne zachowania uczniów postrzegane jako "dodatnie" lub " ujemne" są odnotowywane

przez nauczycieli w zeszycie wychowawcy klasy w formie notatki, sformułowanej zgodnie

z kryteriami oceniania zachowania, opatrzonej kolejnym numerem, datą i czytelnym podpisem wpisującego

oraz są uwzględniane podczas wystawiania cząstkowych ocen zachowania.

Nauczyciel jest zobowiązany poinformować ucznia o treści zapisanej uwagi.

Pracownicy niebędący nauczycielami swoje uwagi o zachowaniu uczniów przekazują ustnie wychowawcy klasy.

4. W przypadku powtarzania się zachowań dezorganizujących pracę na lekcji (10 uwag) i po wykorzystaniu

wszystkich środków zaradczych (rozmowy diagnozująco-dyscyplinujące z uczniem, konsultacje z rodzicami, kontrakt)

uczeń zostaje ukarany naganą wychowawcy klasy.

5. Szczególnie rażące rodzaje wykroczeń są odnotowywane w formie notatki służbowej

i karane naganą Dyrektora Gimnazjum.

6. Za szczególnie rażące wykroczenia uważa się zachowania noszące znamiona czynów karalnych

i przejawów demoralizacji, a w szczególności:

1) zachowania zagrażające bezpieczeństwu zdrowia i życia uczniów, pracowników szkoły,

2) świadome i celowe dewastowanie szkoły, mienia szkolnego i pozaszkolnego,

3) kradzieże, rozboje, pobicie, wymuszenia, znęcanie się fizyczne i emocjonalne, posiadanie

i rozprowadzanie środków zmieniających świadomość (alkohol, narkotyki, itp)

4) uchylanie się od realizacji obowiązku szkolnego - powyżej 50% godzin nieusprawiedliwionych

5) fałszowanie dokumentów (zwolnienia lekarskie, usprawiedliwienia od rodziców, oceny

w dzienniku szkolnym, zapisy w zeszycie i sprawdzianie ucznia, podrabianie podpisów)

6) znieważenie nauczyciela - pracownika administracji państwowej.

7. Uczeń ukarany naganą Dyrektora Gimnazjum otrzymuje w wyniku klasyfikacji śródrocznej

(rocznej) ocenę zachowania niższą o dwa stopnie niż wynikająca z punktacji.

Uczeń ukarany naganą wychowawcy klasy otrzymuje w wyniku klasyfikacji śródrocznej

(rocznej) ocenę niższą o jeden stopień niż wynikająca z punktacji.

8. Wychowawca dysponuje premią w wysokości od 10-50 pkt., którą może przyznać przy ustalaniu

ocen klasyfikacyjnych zachowania po zasięgnięciu opinii nauczycieli i innych uczniów oraz samego ucznia.

9. Uczeń, który z powodów losowych był długo nieobecny w szkole, nie podlega ocenianiu punktowemu zachowania.

Ocenę ustala wychowawca w porozumieniu z innymi nauczycielami.

10. Ocena śródroczna i roczna ustalona jest na podstawie ocen cząstkowych według punktacji:

200 i więcej - wzorowe (z zastrzeżeniem punktu 11)

199-175 - bardzo dobre (z zastrzeżeniem punktu 11)

174-150 - dobre

149- 75 - poprawne

74- 0 - nieodpowiednie

Określa punkt 11 i 6 § 18 - naganne

11. Przy ustalaniu ocen zachowania (klasyfikowania śródrocznych i rocznych)

wychowawca bierze pod uwagę następujące kryteria:

Ocenę wzorowe otrzymuje uczeń, gdy:

- nie ma punktów ujemnych,

- nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień,

- nie ma więcej niż 3 uwagi, dotyczące dezorganizacji pracy na lekcji,

- aktywnie bierze udział w życiu klasy, szkoły i środowiska lub

- uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych proponowanych przez szkołę.

Ocenę bardzo dobre otrzymuje uczeń, gdy:

- suma punktów ujemnych w skali jednego półrocza nie przekracza liczby 20,

- nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień,

- nie ma więcej niż 5 uwag, dotyczących dezorganizacji pracy na lekcji,

Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który mimo podejmowanych działań wychowawczych dopuszcza

się rażących wykroczeń, a jego zachowanie nosi znamiona demoralizacji (zgodnie z pkt. 6).

§ 60

1. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem punktu 2.

2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Gimnazjum, jeżeli uznają,

że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi

trybu ustalenia tej oceny.

3. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

4. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie

z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Gimnazjum powołuje komisję ,

która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów;

w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

5. W skład komisji wchodzą:

1) Dyrektor lub Wicedyrektor Gimnazjum -jako przewodniczący komisji,

2) wychowawca klasy,

3) wskazany przez Dyrektora Gimnazjum nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

4) pedagog,

5) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

6) przedstawiciel rady rodziców.

6. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa

od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) skład komisji,

2) termin posiedzenia komisji,

3) wynik głosowania,

4) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.



Podmenu:

Szukaj

Powrót do treści | Wróć do menu głównego