Rozdział II
Zasady etycznego postępowania
§ 4
1. Pracownicy traktują pracę jako służbę publiczną, mają zawsze na względzie dobro społeczności lokalnej
oraz chronią uzasadnione interesy każdej osoby, a w szczególności :
- działają tak, aby ich działania mogły być wzorem praworządności,
- pamiętają o służebnym charakterze własnej pracy, wykonują ją z poszanowaniem godności innych
i poczuciem godności własnej,
- pamiętają, że swoim postępowaniem dają świadectwo o szkole,
- przedkładają dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska.
2. Pracownicy wykonują obowiązki rzetelnie, a w szczególności:
- pracują sumiennie, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne
wykonywanie powierzonych zadań,
- są twórczy w podejmowaniu zadań, a wyznaczone obowiązki realizują aktywnie, z najlepszą wolą,
- nie uchylają się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie,
wiedzą, że interes publiczny wymaga działań rozważnych, ale skutecznych i realizowanych w sposób zdecydowany,
- w rozpatrywaniu spraw nie kierują się emocjami, są gotowi do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów
i do naprawienia ich oraz poniesienia konsekwencji,
- dotrzymują zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania,
- racjonalnie gospodarują majątkiem i środkami publicznymi, z dbałością o nie i gotowością do rozliczenia swoich
działań w tym zakresie,
- są lojalni wobec Gimnazjum i swoich zwierzchników, gotowi do wykonywania służbowych poleceń, mając przy tym na względzie,
aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka,
- wykazują powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy swojej,
Gimnazjum oraz innych urzędów i organów Państwa.
3. Pracownicy dbają o rozwój własnych kompetencji, a w szczególności:
- rozwijają wiedzę zawodową, potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy;
- dążą do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności spraw;
- są gotowi do wykorzystania wiedzy zwierzchników, współpracowników i podwładnych, a w przypadku braku
wiedzy specjalistycznej - do korzystania z pomocy ekspertów,
- zawsze są przygotowani do jasnego - merytorycznego i prawnego - uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania,
- w wykonywaniu wspólnych zadań administracyjnych dbają o ich jakość merytoryczną i o dobre stosunki międzyludzkie,
- jeżeli w sprawie są wyrażane zróżnicowane opinie, dążą do uzgodnień opartych na rzeczowej argumentacji,
- życzliwi ludziom, zapobiegają napięciom w pracy i rozładowują je, przestrzegają zasad poprawnego zachowania,
- okazują szacunek innym wysoką kulturą osobistą, również poprzez dbałość o stosowny wygląd zewnętrzny.
4. Pracownicy są bezstronni w wykonywaniu zadań i obowiązków, a w szczególności:
- nie dopuszczają do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym,
- nie podejmują żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi,
- nie przyjmują żadnej formy zapłaty za publiczne wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowanym stanowiskiem
lub wykonywaną pracą służbową,
- w prowadzonych sprawach administracyjnych równo traktują wszystkich uczestników, nie ulegając żadnym naciskom
i nie przyjmując żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości, pracy lub przynależności;
- od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy nie przyjmują żadnych korzyści materialnych ani osobistych;
- szanują prawo do informacji, mając na względzie jawność działania administracji publicznej, dochowując
przy tym tajemnicy ustawowo chronionej.
POWRÓT DO SERWISU GIMNAZJUM NR 1