KODEKS


Idź do treści

Zasady etycznego postępowania

Rozdział II

Zasady etycznego postępowania

§ 4

1. Pracownicy traktują pracę jako służbę publiczną, mają zawsze na względzie dobro społeczności lokalnej

oraz chronią uzasadnione interesy każdej osoby, a w szczególności :

- działają tak, aby ich działania mogły być wzorem praworządności,

- pamiętają o służebnym charakterze własnej pracy, wykonują ją z poszanowaniem godności innych

i poczuciem godności własnej,

- pamiętają, że swoim postępowaniem dają świadectwo o szkole,

- przedkładają dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska.

2. Pracownicy wykonują obowiązki rzetelnie, a w szczególności:

- pracują sumiennie, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne

wykonywanie powierzonych zadań,

- są twórczy w podejmowaniu zadań, a wyznaczone obowiązki realizują aktywnie, z najlepszą wolą,

- nie uchylają się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie,

wiedzą, że interes publiczny wymaga działań rozważnych, ale skutecznych i realizowanych w sposób zdecydowany,

- w rozpatrywaniu spraw nie kierują się emocjami, są gotowi do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów

i do naprawienia ich oraz poniesienia konsekwencji,

- dotrzymują zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania,

- racjonalnie gospodarują majątkiem i środkami publicznymi, z dbałością o nie i gotowością do rozliczenia swoich

działań w tym zakresie,

- są lojalni wobec Gimnazjum i swoich zwierzchników, gotowi do wykonywania służbowych poleceń, mając przy tym na względzie,

aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka,

- wykazują powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy swojej,

Gimnazjum oraz innych urzędów i organów Państwa.

3. Pracownicy dbają o rozwój własnych kompetencji, a w szczególności:

- rozwijają wiedzę zawodową, potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy;

- dążą do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności spraw;

- są gotowi do wykorzystania wiedzy zwierzchników, współpracowników i podwładnych, a w przypadku braku

wiedzy specjalistycznej - do korzystania z pomocy ekspertów,

- zawsze są przygotowani do jasnego - merytorycznego i prawnego - uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania,

- w wykonywaniu wspólnych zadań administracyjnych dbają o ich jakość merytoryczną i o dobre stosunki międzyludzkie,

- jeżeli w sprawie są wyrażane zróżnicowane opinie, dążą do uzgodnień opartych na rzeczowej argumentacji,

- życzliwi ludziom, zapobiegają napięciom w pracy i rozładowują je, przestrzegają zasad poprawnego zachowania,

- okazują szacunek innym wysoką kulturą osobistą, również poprzez dbałość o stosowny wygląd zewnętrzny.

4. Pracownicy są bezstronni w wykonywaniu zadań i obowiązków, a w szczególności:

- nie dopuszczają do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym,

- nie podejmują żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi,

- nie przyjmują żadnej formy zapłaty za publiczne wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowanym stanowiskiem

lub wykonywaną pracą służbową,

- w prowadzonych sprawach administracyjnych równo traktują wszystkich uczestników, nie ulegając żadnym naciskom

i nie przyjmując żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości, pracy lub przynależności;

- od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy nie przyjmują żadnych korzyści materialnych ani osobistych;

- szanują prawo do informacji, mając na względzie jawność działania administracji publicznej, dochowując

przy tym tajemnicy ustawowo chronionej.



POWRÓT DO SERWISU GIMNAZJUM NR 1


Powrót do treści | Wróć do menu głównego