WSO


Idź do treści

Sposoby oceniania


§ 14 Sposoby oceniania i sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.


1. Ocena stopnia opanowania wiedzy i umiejętności powinna być dokonywana w oparciu

o szczegółowe kryteria zawarte w Przedmiotowym Systemie Oceniania, uwzględnia samodzielność oraz aktywność uczniów.

2. Oceny bieżące powinny dotyczyć osiągnięć uczniów określonych w podstawie programowej.

3. Zasady ustalania śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej:

a) z zajęć edukacyjnych odbywających się do dwóch razy w tygodniu na podstawie co najmniej trzech ocen cząstkowych,

w tym 2 oceny z pracy klasowej (sprawdzianu) i odpowiedzi ustnej,

b) z zajęć edukacyjnych odbywających się trzy i więcej razy w tygodniu na podstawie co najmniej czterech ocen cząstkowych

w tym dwie z pracy klasowej (sprawdzianu) i jednej z odpowiedzi ustnej.

4. Podstawowymi formami sprawdzania wiadomości i umiejętności są:

a) prace klasowe (sprawdziany),

b) testy kompetencji,

c) kartkówki (dyktando),

d) odpowiedzi ustne,

e) aktywność na lekcji, przygotowanie do zajęć,

f) wkład pracy ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć, (sprawdziany sprawnościowe,

ćwiczenia i zadania praktyczne)

g) zadania domowe,

h) realizacja projektu edukacyjnego,

i) inne.

5. Prace klasowe i sprawdziany należy zapowiedzieć na tydzień przed ich terminem i wpisać

do dziennika lekcyjnego.

6. Dopuszcza się tylko jedną pracę klasową (sprawdzian) w ciągu dnia, w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy.

7. Kartkówka obejmuje zakres wiedzy i umiejętności z 1, 2 lub 3-ech ostatnich lekcji i może być traktowana jako odpowiedź ustna.

8. Pisemne prace klasowe należy poprawić w ciągu dwóch tygodni.

9. Poprawione i ocenione prace nauczyciel udostępnia uczniom na lekcji lub jej części poświęconej poprawie tych prac.

10. Nauczyciel przechowuje pisemne prace klasowe (sprawdziany) do końca roku szkolnego.

Stanowią one dokumentację Gimnazjum.

11. W celu zachowania maksymalnej obiektywności ocen z pisemnych prac klasowych zaleca się przyjąć punktację procentową:

0% - 33% punktów - niedostateczny,

34% - 49 % punktów - dopuszczający,

50% - 74% punktów - dostateczny,

75% - 89% punktów - dobry,

90% - 100% punktów - bardzo dobry,

dodatkowe pytania na ocenę celującą.

Ocenę celujący z pisemnej pracy klasowej otrzymuje uczeń, który (według kryteriów na ocenę bardzo dobry) udzielił poprawnych

odpowiedzi na wszystkie pytania oraz na dodatkowe pytanie (zadanie) na ocenę celujący.

Kryteria oceny wypracowań z języka polskiego (tworzenie własnego tekstu) zawarte są w PSO z języka polskiego.

12. Praca klasowa (sprawdzian) winna być poprzedzona lekcją powtórzeniową.

13. Prace klasowe (sprawdziany) są obowiązkowe dla wszystkich uczniów. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać sprawdzianu

pracy klasowej) z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie ustalonym z nauczycielem prowadzącym dane zajęcia edukacyjne

(nie później niż w ciągu dwóch tygodni). Nieuzasadnione nie napisanie sprawdzianu w terminie dwóch tygodni skutkuje

oceną "niedostateczny" z tego sprawdzianu.

14. Prace klasowe (sprawdziany) z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki, informatyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych

mogą mieć formę zadań praktycznych.

15. Jeżeli w czasie sprawdzianu nauczyciel stwierdzi (zauważy), że uczeń nie pracuje samodzielnie (odpisuje ze ściągi lub od kolegi)

uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z zastrzeżeniem pkt. 15.

16. Pisemne prace klasowe (sprawdziany), z których uczeń otrzymał ocenę niedostateczną mogą być poprawione

na wniosek ucznia w terminie i formie ustalonej przez nauczyciela nie później niż w ciągu dwóch tygodni.

Uwzględniane są obie oceny.

17. Uczeń ma prawo nie być oceniany przez 7 dni, jeżeli jego nieobecność na zajęciach edukacyjnych była dłuższa niż tydzień.

18. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji tzn. brak zadania, gotowości do odpowiedzi ustnej, kartkówki, brak zapowiedzianych pomocy

dydaktycznych np. atlas, zbiór zadań, przybory:

a) z przedmiotów odbywających się od 4-5 razy w tygodniu trzykrotnie w ciągu półrocza,

b) z przedmiotów odbywających się od 2-3 razy w tygodniu dwukrotnie w ciągu półrocza,

c) z przedmiotów odbywających się 1 raz w tygodniu 1 raz (1 np.) w ciągu półrocza.

19. Niewykorzystane nieprzygotowania nie przechodzą na następne półrocze.


20. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.

21. Aktywność ucznia w czasie lekcji nagradzana jest plusami. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się, dodatkowe prace,

aktywna praca w grupach. Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry za:

a) 5 zdobytych plusów z przedmiotów odbywających się od 3-5 razy w tygodniu,

b) 3 zdobyte plusy z przedmiotów odbywających się do 2 razy w tygodniu.

22. Brak aktywności ucznia w czasie lekcji skutkuje oceną niedostateczną:

a) za 5 otrzymanych minusów z przedmiotów odbywających się od 3-5 razy w tygodniu,

b) za 3 otrzymane minusy z przedmiotów odbywających się do 2 razy w tygodniu.

23. Uczeń, który bierze udział w konkursach organizowanych przez nauczycieli Gimnazjum za zajęcie punktowanego miejsca otrzymuje

ocenę cząstkową bardzo dobry lub celujący.

24. Nauczyciel ma prawo w pierwszym tygodniu nauki przeprowadzić sprawdzian (test) diagnozujący, sprawdzający poziom wiedzy

i umiejętności uczniów. Wyniki sprawdzianu w punktach wpisuje się w kolumnie oznaczonej literą "D".

25. Hierarchia ważności ocen:

Ocen klasyfikacyjna nie jest średnią arytmetyczną i wystawiana jest na podstawie wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia.

Najwyższą wagę mają oceny z prac klasowych (sprawdzianów), testów kompetencji, odpowiedzi ustnych i kartkówek.







Powrót do treści | Wróć do menu głównego