Podstawa prawna
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 25, poz.113 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 578).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób
przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz. U. Nr 57, poz. 358).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków
i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516).
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków działalności
w dziedzinie rekreacji ruchowej (Dz. U. Nr 101, poz. 1095).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa
i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69).
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2001 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 72, poz. 752).
Rozdział I
Postanowienia wstępne
1. Organizowane przez szkołę wycieczki i imprezy krajoznawczo - turystyczne powinny
mieć na celu w szczególności :
a) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury
i historii,
b) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego
i kulturowego,
c) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
d) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności
korzystania z zasobów przyrody,
e) podnoszenie kondycji zdrowotnej oraz sprawności fizycznej,
f) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
g) przeciwdziałanie patologii społecznej.
2. Wycieczki i imprezy mogą być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych
lub pozaszkolnych.
3. Wycieczki i imprezy mogą przyjąć następujące formy:
a) wycieczki przedmiotowe - inicjowane i organizowane przez nauczycieli
poszczególnych przedmiotów, zgodnie z programem nauczania, w ramach zajęć lekcyjnych lub pozalekcyjnych,
b) wycieczki klasowe, w których bierze udział przynajmniej 85% uczniów danej klasy odbywające się w terenie powszechnie
uczęszczanym, nie wymagające od uczestników szczególnego przygotowania kondycyjnego i specjalistycznego,
c) imprezy krajoznawczo - turystyczne, takie jak biwaki, rajdy, turnieje itp.,
d) imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników
przygotowania kondycyjnego i specjalistycznego
e) imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programów europejskich jak tez: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne
f) wycieczki szkolne, w których mogą brać udział uczniowie wszystkich klas z uwzględnieniem pkt 3c, 3d, 3e,.
4. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań
i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania
i umiejętności specjalistycznych.
5. Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona
ze wszystkimi uczestnikami w zakresie: celu wycieczki, trasy i terminów postojów, zwiedzanych obiektów, harmonogramu
i bezpiecznego zachowania się uczniów podczas wycieczki.