STATUT


Idź do treści

Organizacja

Organizacja Gimnazjum



Rozdział IV


Organizacja Gimnazjum

§ 16

1. Gimnazjum prowadzi działalność z zastrzeżeniem terminów rozpoczynania i zakończenia zajęć

dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Gimnazjum,

opracowany przez Dyrektora Gimnazjum, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, do 30 kwietnia każdego

roku i zatwierdzony przez organ prowadzący do 30 maja każdego roku.

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego Gimnazjum Dyrektor Gimnazjum, z uwzględnieniem

zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych.

4. Gimnazjum organizuje naukę religii lub etyki w wymiarze określonym odrębnymi przepisami.

§ 17

1. Podstawową jednostką organizacyjną Gimnazjum jest oddział.

2. Podział oddziałów na grupy lub tworzenie grup międzyoddziałowych ustala Dyrektor Gimnazjum

na podstawie odrębnych przepisów.

3. podziale nowo przyjętych uczniów na oddziały decyduje komisja rekrutacyjna powołana przez

Dyrektora Gimnazjum spośród członków Rady Pedagogicznej.

§ 18

1. Podstawową formą pracy Gimnazjum jest system klasowo - lekcyjny.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3. Przerwy międzylekcyjne mogą trwać od 5 do 15 minut. Decyzję w tej sprawie

podejmuje Dyrektor Gimnazjum.

4. W uzasadnionych przypadkach takich jak realizacja zajęć edukacyjnych w blokach tematycznych,

programów autorskich, eksperymentów dydaktycznych możliwe jest ustalenie innej długości trwania lekcji i przerw.

Wymaga to zgody Dyrektora Gimnazjum.

§ 19

1. Gimnazjum w miarę posiadanych możliwości organizuje zajęcia pozalekcyjne oraz wprowadza zajęcia

dodatkowe po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców.

2. Zakres i rodzaj zajęć pozalekcyjnych ustala corocznie Dyrektor Gimnazjum z uwzględnieniem

potrzeb i zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych Gimnazjum.

3. Zajęcia, które zostały odwołane lub przerwane z winy uczniów, winny być odpracowane w dniu ustawowo

wolnym od nauki, w wyznaczonym przez Dyrektora Gimnazjum terminie.

§ 20

1. Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.

2. Celem zapewnienia bezpieczeństwa uczniów w czasie przerw międzylekcyjnych na terenie

Gimnazjum pełnione są dyżury nauczycielskie.

3. Podczas zajęć poza terenem Gimnazjum i w czasie trwania wycieczek za bezpieczeństwo uczniów

odpowiadają nauczyciele - organizatorzy. Ilość opiekunów podczas wyjść i wyjazdów poza teren

Gimnazjum regulują odrębne przepisy oraz Regulamin organizowania wycieczek .

4. Za bezpieczeństwo ucznia w sytuacji pogorszenia się jego stanu zdrowia w czasie zajęć lekcyjnych odpowiadają

rodzice ucznia, którzy mają obowiązek odebrania ucznia z Gimnazjum po uprzednim ich powiadomieniu przez pracowników Gimnazjum.

§ 21

Kształcenie w Gimnazjum odbywa się w oparciu o szkolny zestaw programów nauczania.

Szkolny zestaw programów nauczania do użytku szkolnego dopuszcza Dyrektor Gimnazjum na podstawie odrębnych przepisów.

§ 22

1. Gimnazjum prowadzi bibliotekę szkolną i multimedialne centrum informacji służące do realizacji potrzeb ucznia,

zadań dydaktycznych i wychowawczych Gimnazjum, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela,

popularyzowania wiedzy oraz rozwijania zainteresowań uczniów.

2. Ze zbiorów biblioteki korzystają uczniowie, nauczyciele, pozostali pracownicy Gimnazjum,

a także rodzice pragnący zapoznać się z przepisami prawa oświatowego i wewnętrznymi dokumentami Gimnazjum.

3. Zasady korzystania z biblioteki i multimedialnego centrum informacyjnego określają:

Regulamin biblioteki szkolnej i Regulamin multimedialnego centrum informacji.


§ 24

Zadania nauczyciela bibliotekarza:

1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,

2) udostępnianie zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich,

3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów,

4) wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

5) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,

6) przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z różnych źródeł informacji,

7) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz

efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

8) prowadzenie tzw. lekcji bibliotecznych,

9) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowanie analiz stanu czytelnictwa

w Gimnazjum na posiedzenia Rady Pedagogicznej,

10) organizowanie z aktywem bibliotecznym różnych form inspiracji czytelnictwa i rozwijania kultury czytelniczej uczniów.


Szukaj

Powrót do treści | Wróć do menu głównego