Menu główne:
Organizacja Gimnazjum
§ 25
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w Gimnazjum polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu
indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w Gimnazjum rodzicom uczniów i nauczycielom polega
na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu
ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
3. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum jest dobrowolne i nieodpłatne.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor Gimnazjum.
5. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy
oraz specjaliści wykonujący w Gimnazjum zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami uczniów,
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) innymi szkołami i placówkami,
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Gimnazjum jest udzielana z inicjatywy:
1) ucznia,
2) rodziców ucznia,
3) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem,
4) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
8. W Gimnazjum pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
3) zajęć specjalistycznych,
4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
5) porad i konsultacji.
9. W Gimnazjum pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom
w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
10. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych przy wykorzystaniu w szczególności
aktywnych metod pracy. Zajęcia prowadzą nauczyciele przedmiotu.
11. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce,
w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla Gimnazjum. Zajęcia prowadzą nauczyciele przedmiotu.
12. Zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele specjaliści posiadający odpowiednie kwalifikacje
13. Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut,
a godzina zajęć specjalistycznych - 60 minut.
14. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut,
zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć.
15. Porady i konsultacje dla uczniów oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców
uczniów i nauczycieli prowadzą nauczyciele, wychowawcy i specjaliści.
16. Nauczyciele i wychowawcy prowadzą działania pedagogiczne mające na celu:
1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów
szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia, w tym doradztwo zawodowe,
2) rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie wsparcia
związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów.
17. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą
psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca lub specjalista informuje o tym niezwłocznie Dyrektora Gimnazjum
18. Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi jest zadaniem zespołu
składającego się z nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem,
zwanego dalej "zespołem".
19. Zespół tworzy Dyrektor Gimnazjum:
1) dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
- niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii;
2) dla ucznia ,o którym mowa w ust.17 nie posiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych
w pkt 1 - niezwłocznie po przekazaniu przez nauczyciela, wychowawcę lub specjalistę informacji
o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
20. Pracą zespołów w Gimnazjum koordynuje pedagog.
21. Do zadań zespołu należy:
1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne
potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia,
2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię także z uwzględnieniem zaleceń zawartych
orzeczeniu lub opinii;
3) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji.
22. Zespół może określić zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy
sychologiczno-pedagogicznej także na podstawie informacji zawartych w karcie indywidualnych
potrzeb ucznia przekazanej przez szkołę, do której uczeń uczęszczał.
23. Dyrektor Gimnazjum na podstawie zaleceń zespołu ustala dla ucznia formy, sposoby i okres
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne
formy pomocy będą realizowane. Wymiar godzin zajęć, o których mowa w ust. 8 pkt 1-5 ustala się
z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa
w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. -
Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.)
24. ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane,
Dyrektor Gimnazjum niezwłocznie informuje na piśmie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
25. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustalone przez
Dyrektora Gimnazjum formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie
edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie odrębnych przepisów.
26. Zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora Gimnazjum form, sposobów i okresu
udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą
realizowane, opracowuje dla ucznia, z wyjątkiem ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
plan działań wspierających zawierający:
1) cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
2) działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi
pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
3) metody pracy z uczniem,
4) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych
otrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
5) działania wspierające rodziców ucznia,
6) w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami
specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami
działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
27. Zespoły utworzone dla uczniów mających jednorodne indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne
oraz możliwości psychofizyczne mogą opracować wspólny plan działań wspierających dla tych uczniów.
28. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół,
na podstawie ustalonych przez Dyrektora Gimnazjum form, sposobów i okresu udzielania uczniowi
pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy
będą realizowane, określa działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb,
zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi
na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. Ustalenia zespołu są uwzględniane w indywidualnym programie
dukacyjno-terapeutycznym.
29. Z planem działań wspierających oraz indywidualnym programem terapeutycznym
zapoznają się wszyscy nauczyciele prowadzący obowiązkowe zajęcia z uczniem.
30. Zespół dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności
realizowanych zajęć, dotyczącej:
1) danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - po zakończeniu jej udzielania,
2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku.
31. Dokonując oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej zespół określa wnioski i
zalecenia dotyczące dalszej pracy z uczniem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania
uczniowi dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
32. Na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, a także na wniosek nauczyciela
prowadzącego zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze lub zajęcia specjalistyczne, zespół dokonuje oceny
efektywności tych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem ustalonego
przez Dyrektora Gimnazjum okresu udzielania danej formy pomocy.
33. Na podstawie tej oceny Dyrektor Gimnazjum decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania
uczniowi danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
34. Zespół podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
35. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb.
36. Spotkania zespołu zwołuje osoba koordynująca pracę zespołu.
37. Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w spotkaniach zespołu. O terminie spotkania informuje dyrektor Gimnazjum.
38. W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
1) na wniosek dyrektora Gimnazjum- przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym poradni specjalistycznej;
2) na wniosek rodzica ucznia - inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog,
logopeda lub inny specjalista.
39. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
40. Zespół zakłada i prowadzi kartę indywidualnych potrzeb ucznia. Karty nie zakłada się dla ucznia
posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zasady prowadzenia karty indywidualnych potrzeb ucznia określają odrębne przepisy.
41. Kartę dołącza się do dokumentacji badań i czynności uzupełniających w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
42. Po ukończeniu przez ucznia szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innej szkoły rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń
otrzymują oryginał karty. W dokumentacji pozostaje kopia karty.
43. Za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia Dyrektor Gimnazjum, do której uczeń uczęszczał,
przekazuje kopię karty do szkoły, do której uczeń został przyjęty.
44. Pomoc psychologiczno pedagogiczna w obszarze związanym z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej polega na:
1) systematycznym diagnozowaniu zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne
i zawodowe oraz pomocy w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzeniu, aktualizacji i udostępnianiu informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla gimnazjum;
3) prowadzeniu zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
4) koordynowaniu działalności informacyjno-doradczej na terenie Gimnazjum,
5) współpracy z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie
doradztwa edukacyjno-zawodowego.
45. Zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego realizuje doradca zawodowy
lub nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Gimnazjum.